Tertarik
untuk mengali dan mencari tokoh-tokoh perjuangan perlawanan terhadap
Belanda di kurun abad 19 dan 20, secara tidak sengaja menemukan tulisan
tentang Tokoh perlawanan Rakyat Jawa Barat yaitu Bagus Rangin, nama yang
dijadikan nama jalan di daerah sekitar kampus UNPAD Bandung. Dr. A.
Sobana Hardjasaputra, S.S., M.A Sejarawan senior Fak. Sastra Unpad,
Anggota Pengurus Pusat Studi Sunda & Dewan Pakar Sejarah Budaya
Ruwat (Rukun Wargi Tatar) Sunda, Mengupas tentang Siapa Bagus Rangin
yang dimuat di Majalah Sunda Galura, Sept. 2007. Berikut tulisan beliau
tentang Bagus Rangin (Maaf tulisannya dalam bahasa Sunda)
PERJUANGAN BAGUS RANGIN
Sajarah ngébréhkeun yén waktu bangsa
Walanda ngajajah bangsa Indonesia, rahayat Jawa Barat henteu nurut kitu
waé, siga munding dikeluhan, ka pihak kolonial. Harita rahayat Jawa
Barat henteu cicingeun. Di sababaraha tempat, rahayat némbongkeun sikep
baruntak. Numutkeun dokumén sajarah, dina awal abad ka-19 rahayat Jawa
Barat geus némbongkeun sikep baruntak ka pihak kolonial, dimimitian ku
rahayat Palimanan (Cirebon) anu diluluguan ku Bagus Rangin.
Saha ari Bagus Rangin?
Naha inyana boga wawanén baruntak? Bagus Rangin nya éta tokoh masyarakat daérah Cirebon anu pinuh ku élmu agama, loba luang tur lébér wawanén. Éta tokoh asalna ti Demak, turunan Embah Buyut Sambeng. Bapana Bagus Rangin ngaran Sentayem alias Buyut Téyom. Bagus Rangin boga tilu dulur lalaki. Lanceukna ngaran Buyut Bangin.
Naha inyana boga wawanén baruntak? Bagus Rangin nya éta tokoh masyarakat daérah Cirebon anu pinuh ku élmu agama, loba luang tur lébér wawanén. Éta tokoh asalna ti Demak, turunan Embah Buyut Sambeng. Bapana Bagus Rangin ngaran Sentayem alias Buyut Téyom. Bagus Rangin boga tilu dulur lalaki. Lanceukna ngaran Buyut Bangin.
Dua adina Buyut Salimar jeung Ki Bagus
Serit. Sentayem (Buyut Téyom) nya éta kiai (ajengan) anu kacida taatna
kana ajaran agama Islam. Inyana mibanda ilmu agama anu luhur, nepika
loba jalma jaradi muridna (santri), kaasup Bagus Rangin sadudulur. Dina
ngalap élmu agama, Bagus Rangin lain ngan ngaguru ka bapana. Inyana ogé
guguru ka hiji ulama Banten jujuluk Ama (Rama) Banten. Hasil gémbléngan
bapana jeung Ama Banten dina widang élmu agama, Bagus Rangin jadi jalma
soléh sarta remen tirakat. Bagus Rangin mibanda gedé wiwaha sarta lébér
wawanén nanjeurkeun bebeneran. Kusabab kitu, Bagus Rangin jadi tokoh anu
dipikasérab tapi dipiwanoh ku rahayat, sabab inyana teu sungkan
tutulung kanu butuh ku pitulungna. Tabéat jeung sikep Bagus Rangin
katohyan ku Sultan Cirebon. Samalah Sultan Cirebon méré kapercayaan ka
Bagus Rangin jadi kapala daérah (Kabagusan) Jatitujuh. Dina éta
kalungguhan, Bagus Rangin meunang pangkat sénapati. Sanggeus meunang
kalungguhan, hubungan Bagus Rangin jeung rahayat beuki raket. Ogé inyana
jadi apal, yén di antara urang pribumi anu jadi kapala daérah jeung
Cina aya nu jadi anték kolonial. Mémang dina zaman jajahan, pihak
kolonial ngagunakeun urang Cina di Indonesia jadi “kaki-tangan” kolonial
dina widang ékonomi.
Kusabab kitu, Bagus Rangin lain ngan
ceuceub ka Walanda, tapi ogé ka anték-antékna. Bagus Rangin némbongkeun
sikep ngalawan pihak kolonial dimimitian ku jadi pamingpin gerakan
rahayat Palimanan. Harita rahayat Palimanan kahirupanana beuki
katalangsara. Ari sababna, lahan garapan rakyat (patani) diséwakeun ku
kapala daérah ka Cina. Sanajan kitu, rahayat diperes tanagana pikeun
ngolah lahan sarta kudu mayar pajeg anu jumlahna kawilang gedé. Rahayat
teu cicingeun, maranéhna ngadatangan kapala daérah — demo mun kiwari mah
–, meredih sangkan jumlah pajeg diturunkeun. Rahayat kacida kuciwana,
sabab kapala daérah geus jadi anték Cina jeung Walanda, nepika henteu
nedunan pameredih rahayatna. Kusabab kitu, rahayat Palimanan gilig
pikeun baruntak, dipimping ku Bagus Rangin jeung adina (Bagus Serit).
Saméméh nagayakeun gerakan, jalma- jalma anu jadi pasukan Bagus Rangin
jeung Bagus Serit dilatih perang. Anggahota pasukan nu dipimping
langsung ku Bagus Rangin jumlahna kira-kira 300 urang. Anu jadi sasaran
gerakan nya éta padumukan kapala daérah jeung Cina di kota Palimanan.
Wakil asistén residén Cirebon ogé jadi sasaran, nepika tiwas. Iraha
tegesna gerakan rahayat Palimanan mimiti der, datana tacan kapaluruh.
Anapon kitu, patali jeung éta gerakan, sumber kolonial mangrupa resolusi
tanggal 25 Februari 1806, nyebutkeun ayana gerakan ngalawan pamaréntah
kolonial di daérah Cirebon. Tangtu gerakan anu dimaksud dina éta
resolusi teh nya éta gerakan Bagus Rangin.
Gerakan Bagus Rangin meunang rojongan
tokoh masyarakat di sabaraha daerah. Kusabab kitu, dina ngayakeun
gerakan saterusna, Bagus Rangin meunang bantuan tanaga, pakarang jeung
dahareun (logistik) ti sabaraha daérah. Bantuan tanaga dipingpin ku
tokoh daérah séwang-séwangan. Éta bantuan di antarana datang ti daérah
Jatitujuh, Rajagaluh, Baruang Kulon, Baruang Wétan, Sumber, Bantarjati,
Cikao, Kandanghaur, Kuningan, Linggajati, Luragung, Maja, Sumedang,
Karawang, jeung Subang. Dina kaayaan kiwari mah – numutkeun data anu
geus kakoreh –, pangaruh gerakan Bagus Rangin sumebar di daérah
kabupatén-kabupatén Cirebon, Majalengka, Kuningan, Indramayu, Sumedang,
Karawang, jeung Subang. Pakarang anu digunakan ku pasukan jeung balad
Bagus Rangin nya éta bedog, keris, pedang, tumbak, bedil jeung mariem.
Dua pakarang anu disebut pandeuri jumlahna saeutik, bantuan ti sabaraha
urang kapala daérah (bupati).
Pikeun numpes gerakan anu diluluguan ku
Bagus Rangin, Gubernur Jenderal Kompeni A.J. Wiese nugaskeun Nicolaes
Engelhard pikeun mingpin pasukan Kompeni. Gubernur Jenderal ogé ménta
bantuan para bupati di Tatar Sunda sangkan ngirim pasukan. Tapi teu
sakabéh bupati tumut kana éta paréntah. Sabagian pasukan bantuan bupati
ditugaskeun ngajaga tapel wates daérah séwang- séwangan, sangkan daérah
gerakan Bagus Rangin teu ngalegaan. Sabagian deui mantu pasukan Kompeni
nyerang puseur gerakan Bagus Rangin di daérah Jatitujuh (Kuningan). Di
éta tempat der perang rongkah. Di dua pihak loba anu tiwas, pangpangna
di pihak Bagus Rangin. Ari sababna, kahiji, jumlah pihak nu nyerang
leuwih loba batan pihak nu diserang. Kadua, pakarang nu digunakeun ku
pihak Bagus Rangin teu saimbang jeung pakarang lawan anu lolobana
mangrupa bedil. Bagus Rangin jeung sésa baladna kapaksa mundur bari
néangan tempat panyumputan. Pikeun sawatara waktu Bagus Rangin henteu
ngayakeun gerakan bari ngumpulkeun deui kakuatan (konsolidasi).
Pikeun nambahan kakuatan moril keur
kapentingan perjuangan ngalawan pihak kolonial, Bagus Rangin nyepi di
sabaraha tempat, di antarana di Pasir Luhur. Di tempat penyepian inyana
munajat ka Allah SWT sangkan perjuanganana ditangtayungan. Hal éta
nambahan gedéna wibawa jeung pangaruh Bagus Rangin di kalangan rahayat,
nepika rahayat boga anggapan yén Bagus Rangin titisan Ratu Adil. Bagus
Rangin jeung rahayat Cirebon ngayakeun deui gerakan waktu kakawasaan di
Indonesia ragrag ka pamaréntah Hindia Belanda anu dipingpin ku Gubernur
Jenderal H.W. Daendels (1808-1811). Alatan anu utama nya éta, kahiji,
Raja Kanoman Pangéran Suriawijaya – anu dibuang ku Kompeni ka Ambon,
tapi akhirna dibébaskeun sarta dijenengkeun deui sultan – ku Daendels
dipecat tina kalungguhanana (2 Maret 1810) sabab sikep jeung tindakan
Pangéran Suriawijaya dianggap ngalawan pamarentah kolonial. Kadua,
tindakan Daendels ka rahayat kacida telengesna, leuwih galak batan
Kompeni. Gawé paksa jeung tindakan Daendels séjénna, estu nyangsarakeun
rahayat.
Kusabab kitu, gerakan Bagus Rangin zaman
pamaréntahan Daendels leuwih ditujukeun kana ngabéla rahayat, tibatan
gerakan dina wanda perang. Loyog jeung anggapan rahayat yén Bagus Rangin
titisan Ratu Adil, sabaraha tokoh masyarakat boga pikiran pikeun
ngadegkeun nagara mangrupa karajaan. Éta karajaan rék dingaranan Nagara
Panca Tengah anu puseurna di Bantarjati, dirajaan ku Bagus Rangin. Ceuk
pamikiran para tokoh, tujuan gerakan bakal kahontal ku kakuatan éta
karajaan. Éta rencana teu kalaksanakeun, sabab teu loyog jeung kaayaan
zaman anu disanghareupan. Kusabab kitu gerakan Bagus Rangin balik deui
kana gerakan perang.
Unggal ba’da solat Jumat, Bagus Rangin
ngagembléng para pamingpin pasukan jeung anak buahna. Sajaba ti latihan
perang, gembléngan rohani ogé dilakukeun, pikeun ngagedurkeun sumanget
juang. Unggal waktu gembléngan, para pamingpin jeung anggahota pasukan
maraké pakéan sarwa bodas, minangka ciri iklas ngorbankeun jiwa-raga
keur ngabéla bangsa jeung agama. Bantarjati daerah Jatitujuh dipilih
jadi puseur gerakan Bagus Rangin. Di daérah Bantarjati aya lahan
(lapang) lega di Jawura anu hadé pikeun pertempuran tur nguntungkeun
pihak Bagus Rangin. Telik sandi (mata-mata) pihak Bagus Rangin méré béja
yén pihak kolonial bakal ngerahkeun pasukan — pasukan Walanda jeung
pasukan gabungan ti sabaraha kabupatén — ti Kadipatén ka Jatitujuh.
Bagus Rangin gancang maréntah anak buahna supaya nancebkeun umbul-umbul
warna beureum di lapang Jawura sabagé ciri nangtang perang ka musuh.
Bagus Rangin ogé maréntah para pamingpin pasukan sangkan miheulaan
nyerang musuh. Sigana pihak kolonial ogé ngirim telik sandi ka
Jatitujuh, sabab sanggeus pasukan pihak kolonial datang ka Jatitujuh,
terus nyerbu Jawura. Der perang rongkah anu ngabalukarkeun loba
anggahota pasukan tiwas, pangpangna pasukan Bagus Rangin. Pasukan Bagus
Rangin beuki lila beuki kadesek. Bagus Rangin jeung sésa baladna kapaksa
mundur, ngajugjug Desa Panongan. Untung pasukan musuh henteu nyusul.
Dumasar kana data anu patali jeung éta
kajadian, bisa jadi perang di Jawura lumangsung dina pertengahan tahun
1810. Kurang leuwih sataun ti harita, pamaréntah kolonial henteu
ngayakeun tindakan ka pihak Bagus Rangin. Singhoréng harita kakawasaan
Daendels geus melempem, malah harita Indonesia aya dina kalangkang
kakawasaan Inggris. Pertengahan tahun 1811 Daendels mulang ka nagri
asalna. Kakawasaan di Indonesia ragrag ka pamaréntah Inggris anu
diwakilan ku Létnan Gubernur Jenderal T.S. Raffles (1811-1816).
Lolongkrang waktu saméméh Raffles ngajalankeun pamaréntahan,
dimangfaatkeun ku Bagus Rangin pikeun ngumpulkeun kakuatan keur
neruskeun perjuangan. Pamaréntahan Raffles anu sifatna ngajajah tangtu
moal béda jeung pamarentahan kolonial saméméhna, kitu meureun pamikiran
Bagus Rangin harita. Dina raraga ngumpulkeun kakuatan mangrupa tanaga,
Bagus Rangin lunta ka Karawang. Sabagian rahayat di éta daérah
ngabagéakeun Bagus Rangin kalayan daria. Malah Bagus Rangin diperedih
sangkan mingpin gerakan di Karawang. Tindak-tanduk Bagus Rangin katohyan
ku Raffles. Pikeun numpes gerakan rahayat Karawang nu dipingpin ku
Bagus Rangin, Raffles maréntah pejabat kolonial di Kabupatén Karawang
jeung Cianjur, sangkan bupati éta daérah mingpin prajurit
séwang-séwangan. Pasukan Cianjur diparéntah nyerang Karawang. Pasukan
Karawang dibantu ku pasukan Mangkunegara ti Solo nyerang Bantarjati,
sabab Bagus Rangin geus aya deui di Bantarjati ngeprik wadya baladna. Di
Bantarjati der deui perang rongkah (16 – 29 Februari 1812). Kusabab
jumlah tanaga pasukan jeung pakarang teu saimbang, akhirna pasukan Bagus
Rangin kadesek, terus mundur ka hiji tempat, tapi musuh terus ngudag.
Bagus Rangin sabalad-balad ngayonan musuh di éta tempat. Éta sababna éta
tempat dingaranan Pangayonan. Bagus Rangin jeung sésa baladna mundur
deui ka Panongan. Pasukan musuh ningker Panongan. Nya di tempat éta
akhirna Bagus Rangin katangkep (27 Juni 1812).
Éta lalakon nembongkeun yén Bagus Rangin
hiji tokoh anu kuat nyekel pamadegan. Ketak Bagus Rangin ngalawan pihak
kolonial jeung anték-antékna, némbongkeun Bagus Rangin pageuh nyekel
bebeneran, nyaah kana harga diri, tur ikhlas ngorbankeun jiwa-raga
ngabélaan rahayat nu katalangsara ku tindakan penjajah, jeung
nanjeurkeun bebeneran mungguhing ajaran agama (Islam). Kusabab kitu, éta
lalakon penting hartina pikeun jadi pelajaran, sangkan urang teu
leungiteun jati diri sarta pageuh nyekel bebeneran. Mugia.
Catatan Lain Tentang Bagus Rangin
Bagus Rangin adalah tokoh dari Bantarjati, Majalengka, yang menentang dan memimpin pemberontakan melawan Belanda pada Perang Cirebon tahun 1805-1812.
Bagus Rangin adalah tokoh dari Bantarjati, Majalengka, yang menentang dan memimpin pemberontakan melawan Belanda pada Perang Cirebon tahun 1805-1812.
Pada 1805 pertempuran pecah di daerah
Pangumbahan, juga terjadi pertempuran di daerah Karesidenan Cirebon dan
pantai utara Jawa. Pasukan Bagus Rangin yang berkekuatan ± 10.000 orang
kalah dan terpaksa mengakui keunggulan Belanda. Tanggal 12 Juli 1812
Bagus Rangin menerima hukuman penggal kepala di Cimanuk dekat
Karangsembung, Cirebon. (id.wikipedia.org/wiki/Bagus_Rangin)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar